Ask! Lena

Pytania kobiet związane z biznesem
SPRZEDAŻ

Mam niszowy produkt na okazje. Jak go sprzedać?

Twój produkt jest wyjątkowy, ma konkretną grupę odbiorców a Ty chcesz zwiększyć jego sprzedaż. Przygotowałam dla Ciebie kilka rozwiązań do przemyślenia i być może zastosowania w praktyce. Oceń sama!

Proponuję Ci, byś zaczęła od zrobienia bilansu swoich działań. Wypisz wszystko, co dotąd zrobiłaś, by sprzedawać swój produkt. Daj sobie na to tyle czasu, ile potrzebujesz. Obok działań napisz jednym słowem, czy to działa, czy nie. To co działa zadowalająco kontynuuj a resztą się zajmiemy.

Jeśli nie znajdziesz poniżej działań, które Cię interesują

napisz do mnie lub zostaw komentarz pod wpisem –

zaktualizuję materiał odpowiadając na Twoje potrzeby!

Założyłam, że:

  • sprzedajesz produkt hand made food lub no food,
  • zużywasz na niego sporo czasu, stąd też przyzwoita cena,
  • nie masz jeszcze zespołu pomocników.

Zwiększ sprzedaż niszowego produktu, dzięki:

1. Poszerzenie oferty po uprzedniej przedsprzedaży

Najczęściej trudno jest przekonać się do zainwestowania w coś w ciemno. Nie musisz wykładać środków, rozpoczynać większej produkcji, by potem gdzieś to zalegało, albo się psuło. Przygotuj sobie prototyp, obojętnie co to ma być, czy nowe ciastko imieninowe, czy zabawka dla określonego grona dzieci. Inwestujesz w pokazowe egzemplarze. Co więcej, w przypadku jedzenia – pokusiłabym się o niejadalne rozwiązania, np. masa solna, by pokazać ozdoby, precyzję itd. Gdy masz w ręce swoje nowe dzieło, sprawdź je, pokazuj je, rozmawiaj…

Ja skorzystałam z tego rozwiązania, gdy pisałam swoją drugą książkę. Zaczęłam przedsprzedaż jeszcze w fazie pomysłu i dzięki temu sprzedałam 8 (!) razy więcej egzemplarzy, niż miało to miejsce przy tradycyjnej sprzedaży pierwszej książki, czyli po jej opublikowaniu. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest sprawdzenie Twojego pomysłu i popytu na niego.

Reasumując – bez wielkich nakładów odrzucasz to, co się nie sprawdzi. Skala wtopy jest dużo mniejsza. Rozszerzasz ofertę powoli, po jednym rodzaju produktu.

2. Zleć specjaliście

Być może opłacalnym okaże się zatrudnienie przedstawiciela handlowego, zrobienie audytu Twojej strony www, zaangażowanie kogoś do prowadzenia social mediów. Ten punkt warto rozważyć, gdy któreś z wypisanych przez Ciebie działań nie przynosi Ci satysfakcji w takim zakresie, w jakim oczekujesz. Delegowanie zadań, bo nie musisz robić wszystkiego, pozwala poświęcić się sprawom, w których jesteś dobra, generuje Ci koszty (wpływa na podatek) a nade wszystko buduje Twój profesjonalny wizerunek.

Przelicz, czy masz pieniądze na ten cel i, czy mają szansę Ci się zwrócić. Jeśli odpowiedź jest twierdząca, poszukaj specjalistów z polecenia.

3. Wybierz odpowiednie grupy facebook’owe

Domyślam się, że jeśli korzystasz z Facebook’a to należysz do minimum 1 grupy. Być może z intencji hobbystycznych, prywatnych a nie zawodowych. Niemniej jednak, może czas to zmienić. Zrezygnuj z grup, w których się nie czujesz, nieprzydatnych, o których zapomniałaś, nieaktywnych od kilku miesięcy. Przejrzyj co proponuje Ci sam Facebook oraz użyj wyszukiwarki, by odszukać przydatne grupy.

Jak korzystać z grup?

a) zgłoś chęć należenia do grupy,

b) zapoznaj się z regulaminem,

c) bądź obserwatorem poruszanej tematyki, gdy chcesz w tym brać udział -> zacznij działać aktywnie odpowiadając na pytania, pomagając itd.

d) gdy zasady grupy na to pozwalają i dałaś się już poznać i polubić, przedstaw się wykorzystując ciekawe zdjęcie/grafikę lub.i koniecznie z aktywnym linkiem, o ile jest to dozwolone!

e) gdy grupa jest interesująca – dodaj do planera dni przeznaczone do wzmożonej aktywności członków grupy i korzystaj z tego.

Jak wybrać temat grupy?

Odpowiem na swoim przykładzie. Zarabiam pisząc teksty na zlecenie, zatem oczywistym wydaje się bycie w grupach freelancerskich, copywriterskich itp.  Jednak są branże, w których czuję się mocna, dlatego to one biorę na pierwszy plan. Po pierwsze będę miała więcej do powiedzenia w danym temacie, zagadnienia przydadzą mi się w realizacji zleceń, ale przede wszystkim wykorzystam okazję, gdy ktoś napisze, czy nie polecą mu kogoś do napisania tekstów. Bingo! Zgłaszam się, oszczędzając swój i jego czas, w ogóle nie dochodzi do konkurowania o zlecenie, jak by to miało miejsce na grupach z tekściarzami.

Acha! Pomyśl o grupach polonijnych, kto wie może wejdziesz na rynek międzynarodowy. Polacy za granicą mają ogromną słabość do polskich produktów z czysto ludzkich pobudek – tęsknota.

4. Współpracuj z innymi osobami/firmami

Banał, ale bywa, że strach przed konkurencją bierze górę i rezygnujesz z takiej formuły. Ty jednak możesz być wartością swojego współpracownika, pomóc mu wyróżnić się ofertą. Możesz współpracować z szerokim gronem a potem przy mega wynikach gwarantować wyłączność dla określonych produktów etc.

Proponuję Ci:

  • szeroko pojęty networking, od znajomych po odbywające się w wielu miejscowościach spotkania biznesowe,
  • przedstawienie oferty osobom organizującym imprezy (jeśli robisz kartki okolicznościowe, ciasteczka, ozdoby, produkty dla dzieci…),
  • odwiedzenie sklepów w okolicy, którym może przydać się Twój asortyment, np. sklep papierniczy zwykle przyjmie kartki okolicznościowe hand made do sprzedaży.

Pamiętaj!

Nikt nie zrobi Twojego produktu tak dobrze, jak Ty, nawet jeśli podpatrzy Twój pomysł.

Idź do przodu!

Na jednego złodzieja przypadnie 3 dochodowych kontrahentów!

Odwagi!

5. Własny sklep internetowy

Indywidualne twórczynie często sprzedają na OLX, czy na Allegro. To jest OK. Warto jednak jednocześnie rozwijać coś, co może być Twoją wizytówką, pokazywać ofertę uporządkowaną według Twojej wizji, zamieścić cennik, budować portfolio itd. Najfajniejsze jest to, że nie trzeba pchac się na głęboka wodę. Masz 3 możliwości na stworzenie swojego zakątka www:

I. Naprawdę własny sklep na WordPressie, czy mechanizmach PrestaShop.

II. Wykorzystanie gotowych platform sprzedażowych np. Shoplo.

III. Skorzystanie z pośrednictwa, czyli sprzedawanie u większych, jak DaWanda.

6. Inne, opisane lub za chwilę opracowane na tej stronie:

  • Nawiąż współpracę z blogerami, czy instagramerami, mogącymi rozpropagować Twój produkt – infulencerzy.
  • Współpraca z firmami, które dają paczki swoim pracownikom lub/i kontrahentom.
  • Stoiska produktowe na jarmarkach, festynach, targach, wydarzeniach.
  • Zmień sposób kontaktowania się z potencjalnym kontrahentem/klientem.
  • Udostępniaj produkty na sesje fotograficzne – współpraca z fotografami.

!!! Rekomenduję. Oni pomogą Ci w rozwoju Twojego biznesu.

Kasia Aleszczyk – WordPress

Ola Gościniak – SEO

Aneta Mikulska – księgowość

Wojciech Wawrzak – prawo

Hekko.pl – mój hosting

Tyle ode mnie. Daj proszę znać, czy zawarte tu informacje przydadzą się w Twojej działalności?

Udostępnij ten tekst, jeśli znasz kogoś, komu się przyda!

Powodzenia dla Ciebie i Twojego biznesu!

Lena

PS. Nie byłoby tego tekstu, gdyby nie Marcin Osman i jego OSMpower! Dziękuję!

4 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *